FOOD || Het Ontbijt

Het ontbijt is voor de een genieten, voor de ander routine en voor weer een ander een enorm obstakel. Ontbijten is goed voor je lichaam, je hebt de energie en voedingsstoffen nodig. Bovendien brengt het ontbijt direct de spijsvertering op gang wat zorgt voor een goede vertering en opname van voedingsstoffen.

Ik kreeg de vraag “Wat is nou het beste ontbijt?” en dat vroeg ik mij ook wel af. Eigenlijk… kan je alles ontbijten wat je wilt, als je er maar genoeg bij drinkt, goede voedingsstoffen binnenkrijgt en niet teveel vet en suiker. De meesten van ons ontbijten met een broodje, maar ik dacht, wat als je nou geen zin hebt in brood?  Ik wilde het ontbijt bedenken voor 4 types ontbijters, wat voor een ontbijter ben jij?
Haastige Harry-Ontbijter
Hieronder tellen we de mensen die altijd haast hebben, ze staan te laat op en nemen eigenlijk nergens de tijd voor. Als gevolg verlaten ze rennend het huis en kunnen ze niet een paar minuten speling hebben want anders komen ze te laat. Het voelt als een gevecht tegen de tijd, elke minuut telt. Ontbijten? Soms gewoon niet en anders binnen 3 minuten een broodje naar binnen gooien, desnoods zonder beleg. De Haastige Harry Ontbijter heeft in de ochtend altijd veel stress, dit is natuurlijk helemaal niet goed.
Wat moet je doen? Allereerst, sta een kwartier/halfuur eerder op. Makkelijker gezegd dan gedaan maar het scheelt een hele hoop. Houd dat kwartier of halfuur vrij voor je ontbijt. Eigenlijk kun je alles ontbijten wat je wilt, maar wat mij het beste leek was de ontbijt smoothie. Waarom? Omdat je het alsnog kunt presteren om te haasten ondanks dat extra halfuurtje en je moet toch iets ontbijten. Vezels, vitaminen, mineralen en het vult, daarnaast is het snel. Maar! Laten we dit een petit dejeuner noemen  zodat je erna nog iets eet.


Altijd Onderweg-Ontbijter
In de ochtend krijg je geen hap door je keel, ontbijten doe je vaak in de trein of bus. De reistijd naar je werk of school is lang genoeg om uitgebreid te ontbijten. Toch is het niet altijd even leuk om steeds je broodje uit je tas te halen, voor de variatie heb ik een bakje gevonden bij de AH. Helaas heb ik de kleinere versie maar er bestaat ook nog een grotere versie van (namelijk van 900 ML voor 2,99 Euro) . Handig voor stukjes groente en fruit, maar ook voor yoghurt en cruesli! Hoewel cruesli niet de gezondste keuze is (veel vet en suiker) heb ik hem toch op de foto gezet, tsja ik had niks anders in huis. Probeer eens te gaan voor griekse yoghurt met stukjes vers fruit erbij (en eventueel een beetje muesli voor de crunch, of walnoten of lijnzaad). Flesje water/themoskan met koffie/thee en de Metro erbij en je hebt een heerlijk ontbijtje in de trein.

Uitgebreide Ontbijter
Sommige mensen staan ruim van te voren op, of hebben gewoon de tijd. Zodra ik de tijd heb, houd ik ook van een uitgebreid ontbijt. Een gekookt eitje, verse jus, volkorentoast, een stukje fruit en een kopje thee of koffie. De uitgebreide ontbijter kan eigenlijk alles nemen wat hij/zij wilt. Het is goed om te beginnen met een glas water/sap en thee/koffie, want vocht brengt je spijsvertering direct op gang. Eet daarnaast een stukje fruit en volkoren granen en je bent good to go. Magazine erbij, krantje, lekker ontspannen wakker worden, ideaal. Op de foto hieronder zie je alsnog brood erbij liggen, maar als je alsnog geen zin hebt in brood, kun je kiezen voor wat je maar wilt. Zoals rijstwafel met kaas en tomaat, yummy!

Oververmoeide Ontbijter
Voor degene die echt de tijd nemen om goed wakker te worden in de ochtend, of die de tijd moeten nemen.  Je bent geen ochtendmens en het lijkt wel alsof je amper geslapen hebt, waar is in hemelsnaam je energie gebleven? Als je iemand hebt die je dagelijks ontbijt op bed brengt, zou  het ideaal zijn. Helaas is de kans dat iemand dat wilt doen erg klein. Opstaan dan maar, kom maar op met die energie. Het is belangrijk om te gaan voor een ontbijt met suikers die je direct en later zal opnemen. Mijn idee was brinta met banaan, vol energie voor de hele dag.

Persoonlijk, ben ik er niet een hele erge fan van om het maar eerlijk te zeggen, maar het vult wel enorm en geeft een energie boost. Het is wel lekker, maar ik houd niet zo van warme brinta met warme banaan haha! Andere optie die ik persoonlijk lekkerder vind? Fruit die je dipt in yoghurt, een kop koffie en crackers/rijstwafel met pindakaas (én banaan). Pindakaas, koffie en banaan helpen je de hele dag door!

Uiteindelijk maakt het niet uit wat je ontbijt, als je er maar van geniet. Persoonlijk vind ik het fijn om licht te ontbijten omdat ik meer eet tijdens de lunch, maar af en toe uitgebreid ontbijten vind ik ook heerlijk. Van deze ontbijters ben ik ze allemaal wel een keer, maar vooral de haastige & onderweg ontbijter.. can’t help ik, ik ben in de ochtend gewoon niet vooruit te branden! Toch vind ik het lekkerder om er rustig voor te kunnen zitten en het liefst met anderen erbij. Mijn vraag aan jullie: wat voor een ontbijter ben jij?


xoxo Tara

Plaats een reactie